2 september 2014

havssalladspintxos med sting.



Vi hade fest i början av sommaren när jag fyllde år och då passade jag på att testa ett nytt koncept: Spanska pintxos vilket är en baskisk variant av tapas med rostade baguettskivor under olika topping. Boqueria i Moodgallerian i Stockholm serverar dessa och där blev jag fast. Icas Buffé hade en artikel därifrån med flera av Boquerias recept som jag så klart sparade.




Den här blev min absoluta favorit! Har varit lite trött på räkröra men med krabba och sötman från den grillade paprikan blev det riktigt supergott. Jag gillar att ha den lite stark med tabasco och ordentligt med svartpeppar.


Havssalladspintxos med grillad paprika & sting, ca 16 st

Rosta skivor av baguette eller surdegsbaguette i ugnen någon minut, låt svalna.
Blanda ihop:
200 g skalade räkor, hackade, spara till garnering
1 burk krabba (väl avrunnen) à 170 g
1 burk grillad paprika, hackad o avrunnen
1-1,5 dl majonnäs, gärna Hellmans
2 msk citronjuice
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar eller mer om man vill
några droppar Tabasco

Röran kan förberedas i förskott. Fördela röran och räkorna på brödskivorna.
Klipp smörgåskrasse över.





Yummietime! Fler sorter kommer framöver...

Inga kommentarer: