30 juni 2012

in love with roses.



En första del av det utlovade rosensvepet kommer här! Den här godingen heter Blush Damask. Jag fick några rotskott skickade till mig av en rar tjej i Linköping som jag fått kontakt med på Allt om Trädgårds trädgårdsforum. (Helt fantastiskt ställe när man behöver lära sig om trädgård. Fullt av kunniga vänliga människor.) Alla tio skotten åkte ner på samma fläck magsjuk som jag var när det var tvunget att plantera dem. Rätt fort blev det en hejdundrande rosenbuske som när den kör igång alldeles tar andan av en med sin prakt. Skötsel - jag pysslar med alla andra rosor men den här, nej,  den sköter sig själv. Lite torrt har jag klippt bort och den längsta skotten har jag hållit ner lite på våren, men knappt ens gödsel får den.




Alldeles på hörnet under pergolan växer Constance Spry som jag skrev om igår. Där väntar jag fortfarande på den otroligt maffiga blomningen. Nån ros som alldeles börjat blomma har hon men det är Blush Damast som hänger över och vill ha lite extra plats och ljus.




Tog in en stor bukett häromdagen. Nu möts man av den fina rosendoften när man går in i köket. Jag har en speciell förtjusning i sånt som doftar gott... Idag ska det regna en massa så jag håller tummarna att alla rosor inte fula!





 Alldeles underbar var ordet! Damen ifråga skjuter rotskott runt busken och det är nästan mest trevligt. Inte svåra att få bort, däremot kan man ge bort ett gäng till vänner och bekanta. I år tror jag att jag (läs mannen, jag är ju klumpfotad fortfarande) ska plantera ett gäng i skogsbacken bakom huset som ljuset kan få sila ner på mellan träden upp mot bergskanten. Ja, så får det bli!


4 kommentarer:

The Dress And Me sa...

Åh, det var en riktig fining! Skicka hit några vettja, så vårt kök får dofta gudomligt det med! :)
Kram
Carolina

hemma hos lilla mej sa...

Bara så söta rosor.Älskar rosor.Underbara bilder.Ha en mysig lördag.Kramar Rita ♥

Living by Thea sa...

Oj, vilken vacker ros!!

MammaElva sa...

Åh, vad härlig den ser ut! Själv har jag endast en liten minimini rosenbuske som står där ingen kan se den...
Ha en fin dag!