20 februari 2014

kärlekens fem språk.



En del saker är obetalbara. Till och med livsnödvändiga. Det där med att bli ompysslad står högt på min lista. För många år sedan läste vi båda en bok med titeln Kärlekens fem språk som handlar om hur man visar kärlek och vad som får en att känna sig älskad. Den kan både läsas utifrån en kärleksrelation och också utifrån hur man bättre ska förstå sina barn. I korthet går det ut på att det finns fem huvudsakliga kärleksspråk: Beröring, tid tillsammans, gåvor, tjänster och ord som bekräftar. Alla människor har sitt huvudspråk eller en kombo av dessa som gör att man känner sig bekräftad och älskad. Ofta är det så att vi omedvetet visar kärlek på det språket vi själva har. Vilket kanske inte är det språk som min partner eller mitt barn har….

Till slut kom jag på att mitt var tjänster. Så när mannen lagar maten medan jag sitter i kökssoffan och pratar, eller småsurfar lite framför datorn och sippar nått gott, då mår jag prima.

2 kommentarer:

HEMLÄNGTAN sa...

Min kombo är nog alla dessa :-) Nej, gåvor har jag faktiskt inte så stort behov utav. Då betyder det mer med ord och tid tillsammans.
Blir sugen på att läsa den där boken. Tack för tips!


Ha en underbar helg!
Kram, Jenny

Husbilen Tuzzen sa...

Tjänster värdesätter jag också högt, och beröring och ord. Gåvor kan jag bli glad av men känner inte det behovet.
Jag hoppas att mannen din fixar käket ofta så du bara kan njuta.
Kram Helén