1 oktober 2013

köksbelysningsgrubbel.




Klurigheter som jag helst skulle vilja ha passerat fyller mina tankar. Som paus till det surfar jag lampor till köksbänken och funderar på vad vi ska sätta upp. Klart är i alla fall att jag vill ha en väggmonterad ledad lampa. Det finns ju en uppsjö att välja på så lite behagligt grubblande och vägande för och emot ligger framför. 

Igår drack vi en snabb latte på ett av stadens Espresso House där väggarna är fyllda av Örsjö Belysnings ursnygga lampa. Killen bakom kassan frågande lite fundersamt en stund efter att vi klivit in genom dörren och resolut ställt oss att stirra på väggen om han kunde hjälpa oss med nått :) Det blev ett sådant där tillfälle när man resonerat sig till att välja det billigare alternativet och sedan lägger händerna på det dyrare och MYCKET robustare alternativet... Det billigare dog liksom.


Pinterest


Den här vore min dröm: Tvåarmad från Jieldé men kostar därefter... Så nix, den får stanna kvar på affärshyllornas lager i väntan på någon annan.


Pinterest

Så här med en armatur är inte gratis heller men mer överkomligt. Vintage eller ny? Någon med tips på bra gärna billig importaffär att vända sig till när man vill handla ur Loft-serien och inte den mindre Signal-serien?


Ikea

Ikeas Åröd är riktigt riktigt fin, men har någon en aning om hur man väggmonterar den?


ByRydéns

ByRydéns har en som på bild såg fin ut men som när jag kände på den inte höll måttet i mina ögon. -Den kändes plastig, svårreglerad och som om den skulle gå sönder om man inte är tillräckligt försiktig. Synd, för en prislapp under 900 kr är annars mycket lampa för pengarna. Å andra sidan hade den en ojordad kontakt och det är ju inte det bästa ovanför en köksbänk en kortare bit från vatten, så nej, den blir det inte. Fortsättning följer...

1 kommentar:

Dagar av lycka sa...

Hmmm, inte lätt det där. Med beslut... Mycket fina lampor iallafall :)

Kramen Anna