27 september 2013

att hamna i svårigheter.

Rörstrand


Ibland uppstår angenäma problem. Vårt vardagsporslin håller på att dra sin sista suck. Fast jag gillar det ju fortfarande: De trekantiga turkosa tallrikarna från Höganäs som gör vardagsmiddagarna till nått lite roligare men nu med nagg och flisor ur här och var. För mig är det en absolut sanning att det man dukar med varje dag inte ska vara mindre fint eller roligt än det sk finporslinet. Så klart man ska kosta på sig lite extra till det som används hela tiden - det blir inte mycket pengar per måltid. Finns säkert gott om folk som tycker att det är en konstig tanke men jag har ju gått under epitetet porslinsgalning under några år så jag måste väl fylla ut mina skor.

Då uppstår två frågor. Vad ska vi (läs jag) hitta på istället? Och kommer jag förmå mig att skeppa iväg alla fyra sorternas turkosa tallrikar till tippen eller kommer de att klämmas in någonstans (typ i kökssoffan)? Man kan ju lätt att ha fem uppsättningar mattallrikar istället för fyra - säger ju sig självt.
Såg i tidningen nyss att Iittalla outletbutikerna har 20 % rabatt för medlemmar. Kanske läge att åka dit!?


Rörstrand

Men VAD ska jag VÄLJA? Ska det bli Mon Amie då jag redan har en del i den serien? Eller Swedish Grace då de passar med mina Blå Eld-delar, sobert men kanske lite trist? Eller kanske Carisma, som är lite randiga och roliga? I skåpet just nu finns helvita vardagstallrikar, Vieux Luxembourg från Villeroy & Boch som finporslin och en trave benvita med guldkant och blomma i mitten som arvegods. Tyck till tack :)

5 kommentarer:

Johanna | Tillvaron.se sa...

Vi tänker nog köpa Arabias Koko-serie, och den finns i turkost också - om du nu inte kan slita dig från färgen :)

Suz sa...

Vackra förslag, men personligen kan jag bli lite kinkig när saker dyker upp på lite för många ställen. Marknadsförs starkt och man matas i inrednings- och mattidningar med samma porslin och då är det bara en tidsfråga innan de dyker upp på många bloggar också. Då flyger den lille motsatsdjävulen i mig och jag ska absolut INTE ha samma. Hur fina de än är tror jag att jag kommer tröttna på dem innan jag har skaffat allt som behövs. Nu är ju inte alla som jag, som tur är:)

Så porslinsgalning eller ej, gå på din känsla för vad du tror kommer att hålla i längden hos er/dig. Känn efter vad DU gillar och vad du längtar efter att få ta fram ur skåpen - varje dag!

Lycka till i jakten på nytt porslin:)

Kramar
Suz

Min plats i solen sa...

Jag kan bara instämma, vardagsporslinet ska vara vackert och något som får varje måltid att bli en fest. Varför ska vi bara använda "det vackra" då det är fest. Vi är värda det vackra varje dag. :)

Det känns som du har ett riktigt angenämt problem vännen. ;) Själv tokgillar jag ju Mon Amie men jag tycker helt enkelt att du ska gå på din magkänsla och välja det som får din själ att dansa och som kommer ge dig de bästa måltiderna någonsin. Strunta i vad andra tycker och lyssna på ditt hjärta. Då kan det inte bli annat än bra.

Njut av din helg!

Kram Lotta

Elisabeth sa...

Håller med föregående talar lite, ;) Vi använder också finporslin, lite till vardags, eftersom jag bara älskar att duka vackert. Med olika fat, storlek och färg.

Ska jag köpa nytt och pengar fanns, kanske det blir Ostindiska, Swedish Grace, Tuokio, Runo eller så springer jag iväg på ngn auktions kammar och köper ännu en ny servis. Då jag nämligen har hört att äldre serviser är billiga, då inga vill ha dem längre..

Men det är ju jag..

Visa gärna vad du väljer..

//
Elisabeth

en matsked grejer sa...

Så klart det blir det jag gillar och inte efter andras tycke :) Var mest ute efter lite tips på annat eller andra synpunkter som jag kanske inte tänkt på... Kram kram