3 januari 2013

att citera sig själv: om nyårslöften.





Nyårslöften är ett populärt ämne att blogga om i dessa dagar. Jag gick tillbaka ett år i tiden för att se vad jag skrev då inför 2012, och jo, jag måste erkänna att jag är så nöjd med det att jag måste citera mig själv...


Inför 2012:
"Hur många har lyckats hålla sina nyårslöften så här långt?

Hörr'ni, jag har kommit på det... Hur man gör för att kunna hålla sina nyårslöften alltså. Löftenas yttersta syfte är att förbättra livet och en själv. Och det är något gott och eftersträvansvärt att förändra sig! Men för mig tycks det helt onödigt att lova sånt jag inte kan hålla som bara leder till att jag ska känna att jag misslyckas. Om man istället vänder på kakan och börjar lova sånt man tycker om och som är möjligt tror jag att både jag och mitt liv blir bättre...

JAG LOVAR
Dricka mer latte
Äta mera choklad
Läsa fler böcker, hitta en massa nya författare

Baka kakor oftare
Laga god mat oftare

Bjuda hem mina vänner oftare
Ge bort mer av det jag har
Skicka fler sms
Uppmuntra mina medmänniskor oftare och mina barn i synnerhet
Japp, där börjar vi.

Mer glädje, mer avkoppling, mer gemenskap, mer njutning, mer närhet, mer värme, vidgade vyer... Jo, det tror jag kan hjälpa mig bli en bättre människa. Mer än att lova att jag ska göra 50 situps varje kväll som inte blir gjort första kvällen eller att använda tandtråd varje dag (he he, skulle inte tro att jag lyckas). Då utgår jag hellre från att jag duger som jag är (även om jag gärna arbetar på att bli en bättre människa) än att jag är ett renoveringsobjekt med skriande förbättringsbehov."



Hur blev det då med 2012? Jo, en smula på vägen har jag tagit mig och det är inte så illa. Och 2013? Samma visa igen, men jag måste ju lägga till något... Kanske:
JAG LOVAR OCKSÅ ATT
Säga oftare till min man att han är den finaste jag vet
Dricka fler koppar te i sängen
Planera in mer guldkant och inte bara spontanguldkanta tillvaron

På den vägen får det bli! Önskar er och mig själv ett ljust 2013 med mycket värme, skratt, närhet, några tårar, en massa arbete och nedförsbacke hela vägen hem!



6 kommentarer:

CreandoPhoto sa...

Jamen, du är ju helt underbar! Precis rätt! :) :)

HönaPöna sa...

vilka härliga saker du lovar dej själv... allt det där vill jag också göra! Tack för inspirationen!

Queen of Kammebornia sa...

Underbara löften! Lycka till och stor kram!

Queen of Kammebornia sa...

http://queenofkammebornia.se/2013/january/det-ar-i-alla-fall-sant-som-raknas.html
Kram!

Anonym sa...

Så. Hur gick det nu detta år

en matsked grejer sa...

Det blev nog färre böcker än jag hade i sinnet, men annars rätt bra tack ;)