17 januari 2012

det här med nyårslöften (lösningen alltså).




Hur många har lyckats hålla sina nyårslöften så här långt?

Hörr'ni, jag har kommit på det... Hur man gör för att kunna hålla sina nyårslöften alltså. Löftenas yttersta syfte är att förbättra livet och en själv. Och det är något gott och eftersträvansvärt att förändra sig! Men för mig tycks det helt onödigt att lova sånt jag inte kan hålla som bara leder till att jag ska känna att jag misslyckas. Om man istället vänder på kakan och börjar lova sånt man tycker om och som är möjligt tror jag att både jag och mitt liv blir bättre...

JAG LOVAR
Dricka mer latte
Äta mera choklad
Läsa fler böcker, hitta en massa nya författare
Baka kakor oftare
Laga god mat oftare
Bjuda hem mina vänner oftare
Ge bort mer av det jag har
Skicka fler sms
Uppmuntra mina medmänniskor oftare och mina barn i synnerhet
Japp, där börjar vi.


Mer glädje, mer avkoppling, mer gemenskap, mer njutning, mer närhet, mer värme, vidgade vyer... Jo, det tror jag kan hjälpa mig bli en bättre människa. Mer än att lova att jag ska göra 50 situps varje kväll som inte blir gjort första kvällen eller att använda tandtråd varje dag (he he, skulle inte tro att jag lyckas). Då utgår jag hellre från att jag duger som jag är (även om jag gärna arbetar på att bli en bättre människa) än att jag är ett renoveringsobjekt med skriande förbättringsbehov.

Vad har ni lovat till i år?

5 kommentarer:

Husmusen sa...

Åh, vad du är härlig!! Bara myser när jag läser dina inlägg (förrutom de sorgliga...) Stor kram!!! Tror jag avger några såna löften jag med ;)

Anna/Rackarungar sa...

Inte ett enda. Men dina låter bra. Jag lånar några och adderar använda alla mina höga garderobsvärmare. 2012 blir kul - äta mer choklad, skicka fler sms och gå i klackar. Jiehoo!

annixen. sa...

Underbart upplägg! Innebär det att jag ska vända på mitt? Att bli fröken spara ska istället gå över till fröken slösa och jag kan börja shoppa igen..lite lätt? Tjo ho! ;)

Tyg och otyg sa...

Det kanske inte direkt är ett nyårslöfte, men fr o m nyåret har jag börjat att planera veckans middagar i förväg och se till att jag har ingredienserna hemma. Dessutom har jag ålagt mig själv 30 minuters hushållsnära tjänster varje dag (utöver matlagning och disk), typ nån liten städinsats, strykning, laga nåt trasigt eller så. Har funkat bra hittills och känns inte alls särskilt betungande, faktiskt. :)

Anita sa...

Vilken briljant ide, verkligen värd att ta efter. Livet är för kort för att slösas bort på dåligt samvete över brutna nyårslöften.

Trevlig blogg, kommer gärna på återbesök