27 december 2011

kolavinbärspaj så man dör. i alla fall lite grann.



Det är mysigt med lite traditioner. En av de viktigaste vid jul är att huset har en vinbärskolapaj att bjuda på! Julröd och fin och så smaskig att det vattnas i munnen och fingrarna har svårt att hålla sig i styr...




Kolapaj med röda vinbär

Pajskal:
100 g smör
2,5 dl vetemjöl
1 msk vatten

Form med löstagbar botten. Förgräddas i ca 10 min 200 °. 

2 dl vispgrädde
1 dl sirap
1 dl socker
1 krm salt
3-4 dl vinbär

Koka kolaingredienserna i 20 min - till simmig konsistens. Lägg bären i botten på pajen, över med kolan. Gräddas ca 20 min. Garnera gärna med en klase vinbär. Serveras med grädde eller glass. Vinbären kan bytas mot lingon!


Någon mer som har problem att få Blogbooster och även Blogger plus att ladda upp foton från iPhonen?! Alltid så snopet när man satt ihop ett inlägg och sedan inte lyckas publicera det...

5 kommentarer:

Rebeccas DIY sa...

Den pajen verkar ju perfekt på julen, både till färgen och den syrliga smaken! Attans att alla vinbär är slut i frysen.
Ha en skön mellandagsvecka!

a piece of happiness sa...

Herre gud så gott!!!

Kolla biljetter på ticnet.se jag tror att det finns kvar :-)

annas paraply sa...

Oj vad den ser god ut! Hoppas du har fina mellandagar!

Happy Gunhild sa...

Åh, den måste jag testa :) Låter hur gott som helst och så är den vacker att titta på. Mums!

Vardaxlyx sa...

Ser väldigt smarrig ut! Kramkram