28 oktober 2011

chèvre + honung + valnötter = sant.




Inte så dumt det här! Snabbt gick det också vilket alltid är en fördel i min värld. Det här är söndagskvällsmysmat framför en bra film när barnen lagt sig. Då gäller det att suga ut det sista ur helgen!


Chèvresallad med honungsrostade valnötter

Häll ner valnötter i önskad mängd i en stekpanna och låt puttra med honung i några minuter, max 5-6. Rör om noga så de inte blir brända. (Svårt för mig som alltid vill utnyttja tiden i köket och göra nått annat när jag väntar.)
Fixa en lyxig sallad som botten - jag valde maichesallad, skivade rädisor och tunna ringar rödlök.
Sätt in varsin rejäl bit chèvreost på ett fat i ugnen nån liten minut så den får börja smälta en aning och en liten gyllenton börjar visa sig.

Serveras med något gott bröd!



5 kommentarer:

Svante sa...

Fantastisk god förrätt detta, nog min favorit. Har ätit detta med rödbetor i botten istället för bröd, fungerar kanon det med...

Anonym sa...

Åhh herregud så gott! Jisses vad jag blev sugen nu... ahhh...
Njut, njut!

Petra / Popetotrora sa...

Ja, underbart smarrig kombo! Finns knappt något godare. :-)

a piece of happiness sa...

Håller med om allt du säger ;-)

FaB Keramik sa...

Aaaoo mitt bästa! Så gott!

Hörru - jag tror att dina koppar är klara. Jag vet jag är så snabb! KRAM Frida